onsdag 13 februari 2008

"Ta en karl som kan tala!"



















Den 6 April 1938 gör den unga nyhetsuppläsaren Astrid Kindstrand debut på Sveriges Radio. Med klar och tydlig stämma hov hon upp sin röst från TT´s nyhetsbyrå och berättade om det engelska kungahusets veckomöte, att den österrikiskt kronprinsen oskadd undsluppit en bilolycka, osv.
Varför var då detta så speciellt?
Jo, Astrid Kindstrand var Sveriges första kvinnliga nyhetsuppläsare. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Sveriges Radios växel blir fullkomligt nerringd av upprörda människor som kräver att få en karlröst i radion. Man använder ord som "barockt" om den nya rösten och någon hävdar att han får ont i magen av att höra det. En annan hotar med att sluta med licensen. Några av dessa klagomål finns faktiskt inspelade och kvar än idag. Telefonisten hos radiotjänst hade det inte lätt när hon fick ta emot klagomål från upprörda lyssnare. Jag ska be om att få citera några av de chauvinistiska rösterna.

"Här är en lyssnare som är så missbelåten. Har vi så förbaskat ont om hallå-män så ska jag be att få anmäla mig, för vi har verkligen tillräckligt med manliga som behöver tjäna lite pengar. Jag är mycket missbelåten. Det är alldeles onödigt."

"Det har kommit en kvinnoröst i dagsnyheterna. Det är det enda jag hör på och jag vill inte ha någon sådant! Då kommer jag att sluta med licensen!"

"Det passar inte att en kvinna prata om krig och sådant! Det är något ohyggligt att lyssna på! Vi är många här som inte vill lyssna!"


Och så vidare i samma stil.
Astrid Kindstrand gjorde sitt bästa för att hålla sig kvar på radion, men efter bara några månader så fick hon sluta sitt arbete.
Hon blev istället lärare i engelska vid Katrineholms högre allmänna läroverk. Förhoppningsvis var hennes elever mer tacksamma att tala till än Sveriges radiolyssnare.

Inga kommentarer: