söndag 10 februari 2008

Test: Hur stofil är Du?

Som vi vet så finns det en liten stofil inom oss alla, men ibland kan det vara svårt att veta hur mycket stofil man egentligen är. Var inte orolig. Men stofilbloggens utomordentliga test så får Du snart klarhet i saken.
Svara sanningsenligt på följande frågor och räkna sedan ihop Dina poäng.

1. På radio lyssnar Du på:
A. Melodikrysset, ring så spelar vi och svensktoppen.
B. Antiktoppen och svenska nöjen.
C. Vinyl 107

2. Du möblerar Ditt hem med:
A. Teakmöbler från 50-talet. Endast original, tack.
B. Chesterfield-fåtöljer och tunga ek-bord.
C. Allmogemöbler och Järvsö-skåp.

3. Vilken är den äldsta skiva Du äger?
A. Varning för barn med Magnus och Brasse.
B. Upp över mina öron med Orup.
C. En knastrig stenkaka med Ernst Rolf.

4. På tv ser Du helst på:
A. Jag missar aldrig Aktuellt och Rapport.
B. Antikrundan med anteckningsblocket i högsta hugg.
C. Televisionen är bara en fluga som snart kommer att vara glömd.

5. Söndagen tillbringar Du med att:
A. Sova länge och sedan gå och se senaste David Lynch-filmen.
B. Gå på sjöfartsmuseet och promenera på Djurgården.
C. Ha kafferep med dina kamrater.

6. Vem var Tutta Rolf?
A. En dragqueen från 50-talet.
B. En revyartist från 20-talet.
C. En porrstjärna från 70-talet.

7. I Din kaffekopp finner man:
A. Gevalias bryggkaffe.
B. Kokkaffe med en sockerbit.
C. En enkel espresso.

8. Din favoritfilm är:
A. Singing in the rain.
B. Sjunde inseglet.
C. Världarnas krig - originalet alltså.

9. När Du röker så röker du:
A. Galouises
B. Cigariller
C. Pipa

10. När Du svarar i telefon säger du:
A. Ditt för och efternamn.
B. Ditt telefonnummer - långsamt och tydligt
C. Goddagens!


Nu när Du har antecknat Dina svar så är det dags att räkna ihop poängen enligt följande lista:

1. A-2 B-3 C-1
2. A-1 B-2 C-3
3. A-2 B-1 C-3
4. A-1 B-2 C-3
5. A-1 B-2 C-3
6. A-2 B-3 C-1
7. A-2 B-3 C-1
8. A-2 B-3 C-1
9. A-1 B-2 C-3
10. A-1 B-3 C-2

Och här ser Du Ditt resultat.

10-16 poäng
Du är inte den mest stofila som kommer att besöka den här bloggen, men det ska Du inte vara ledsen för. Om du läser våra inlägg noga, går över till kokkaffe och införskaffar en vevgrammofon så kan du göra om testet om några månader och få ett mycket förnämligare resultat.

17- 24 poäng
Du är på god väg, men låter inte stofiliteten påverka ditt liv alltför mycket. Ok, du använder förkortningar i sms, putsar inte skorna varje dag och tycker att ny musik från 60-talet kan vara riktigt svängig, men det behöver inte vara enbart av ondo. Du hör ändå hemma på den här bloggen och vet mycket väl vad vi talar om när vi nämner Kardemumma, Zarah och Marlene.

25- 30 poäng
Grattis! Du är en stofil, i själ och hjärta. Vad mer kan man säga? Du äger förmodligen en stor samling stenkakor, en sjömansklänning i original och rister blodtörn när Du äter kräftor. Du har förmodligen mycket kunskap om slika ämnen och om Du vill dela med dig av dina skatter så hör gärna av Dig till denna bloggs stofila moderatorer.

7 kommentarer:

Lina sa...

Jag är stolt över att jag fick så många fina stofilpoäng, hela 21! Det kanske man inte kan tro när man ser mig men bakom masken döljer sig några stofila drag, även om jag självfallet inte kan göra anspråk på att leva ett så fulländat stofilliv som ärade skribenter på stofilbloggen.

Anonym sa...

Hej kusinbarn,

Trevlig blogg, ser fram emot fler inlägg. Gratulerar!

Försökte svara ärligt på stofiltestet men fick anpassa några frågor till holländska motsvarigheter. Bara 18 poäng, skyller på att det är svårt att hitta kokkaffe här.

Anonym sa...

Rister blodtörn, jo jag tackar jag!

Förträffligt att ungdomen av i dag tar sig så fina initiativ som den här frågeleken var, och inte bara ägnar sig åt rackartyg och oblovmoveri.
Lått oss nära en förhoppning om att denna sida kan bli en fackla i det kompakta kulturmörker som eljest verkar omge dagens ungdom, och som verkar ha tagit som sin största uppgift att syssla med samhällsomstörtande verksamhet. Jag tänker då inte minst på den förfulande företelse som ligger på modet med att "rappa" på väggar.
En styggelse som jag hoppas att de aktade redaktörerna för denna skrift ämnar ta avstånd från!
Åter till den ovanstående förekommande tipsrundan.
Vän av ordning kan inte låta bli att ödmjukt få sätta pekpinnen på denna elektriska svartatavla och utbrista; Vet hut!
Jag ämnar här inte ta upp delar av det i mina ögon alltför familjeära tilltalet och det numer så utbredda duandet, även då det är en styggelse som bör åthutas var det än förekommer.
Nej, även om jag inte kan förstå varför man ska racka ned på den i mina öron oäverträffade schellak och benmjölsprodukt som här benäms "knastrig stenkaka" är det inte det som jag främst vänder mig emot.
Vokabulär, grammatik och snillrikhet i all ära, det ska vi nog komma tillrätta med en dag, men provinsialitet, urbaniseringsiver och Stockholmscentrifieringen är det svårare med.
I den nordliga delen av landet, där undertecknad befinner sig, finner vi varken någon "Djurgård" eller något "Sjöfartsmuseeum"!
Men likväl går det för sig att ta en rask och fin promenad till någon av museerna som här återfinns; både Länsmuseeum (med borrkärnor lika fascinerande som någonsin de i huvudstaden utställda) och Landsarkiv!
Varför finns det då inga sådana alternativ omnämnda i Ert frågeformulär?
Ämnar Ni, likväl som så många före Er, utesluta den norra hemisfären, eller Sveriges landsbygd i allmänhet?
Det vore tråkigt, om än inte ovanligt.
En mer konspiratorisk själ än jag själv skulle ha allvarliga funderingar över hur statsmedlen fördelas i detta land.
Icke heller kan jag, trots idogt letande, finna någon musikalisk produktion av L. Orup - vart finner man den?
Ett källmaterial vore bra att hänvisa till - med där utförlig adress och produktionsnummer - så att även en musikintresserad lekman kan finna de alster ni uttalar er om.
"Opp över mina öron", låter som en käck melodi och det vore roligt att få höra den.

Till sist ett råd i all förtrolighet.
Tycker mig finna i dagens debatt en viss avoghet mot herrinrättningar och non-stopbiograferna verkar föra en tynande tillvaro. Vem kunde heller tro att Ri-teatrarna skulle möta ett sådant öde öde?
Det till trots så är det måhända onödigt att skriva ut "porrstjärna", då jag förstått att, trots det opassande i det; både kvinnor och barn i dag använder datormaskin.
Även om salig H-son säkert skulle ha haft ett och annat att invända.

Med dessa smärre, om än nödvändiga, korregeringar önskar undertecknad lycka till och ser fram emot vidare underhållning till lättgroggen.

Vän av ordning

Hr. Brun

Anonym sa...

Hej kusinbarn, säger jag med!
trevlig blogg ni skaffat här, tänker ta mig en titt så ofta jag kan. fick bara 16 poäng på stofiltestet, men jag är ju bara 16 år också, så det får bli min ursäkt.

ha det bra!
/Jenny

Priebe sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Priebe sa...

Då jag inte röker fick jag gissa på givna alternativ. Kom då upp i 27 poäng, lite märkligt med tanke på att jag är mycket intresserad av nya tekniska innovationer och annat som hör nutiden till. Kanske innebär det att jag lyckats kombinera gemmalt med nytt?

Mvh Peter Priebe

jesper nordström sa...

Jag har tangerine dream på rullband så är jag hipsterstofil då?